Érzékszervek - tapintás, hallás
Vers
Nyulász Péter: Kinyerma
A játékot te nyered,
ha nagyobb a tenyered.
Ha pedig az én tenyerem
nagyobb, mint a te tenyered,
a játékot nem te nyered,
hanem az én tenyerem nyer.
Mondóka
Ismételtük a régi mondókákat, ezúttal hangszeres kísérettel
- egyenletes lüktetés a hangszerrel
- egyenletes lüktetés a hangszerrel, de egyik sort halkan, a másikat hangosan mondjuk, és a
hangszeres kíséret is halkabb - hangosabb
- akinek a hangszerén fém adja a hangot, feláll, a többiek ülve maradnak. Első sort a fémesek, második
sort a többiek mondják-zenélik, majd ismét a fémesek, stb.
Ének
Ismételtük az eddig tanult dalokat.
Zenehallgatásnál meghallgattuk Muszorgszkij : Egy kiállítás képei címú múvéből a Gnóm-Óriás- részt.
A gyerekek találgathattak, vajon kiről szól a zene.
Kitalálták.
Barkácsolás
Hallás-zenehallgatás
Ismét meghallgattuk-többször- a zenei részletet, eközben a gyerekek lerajzolták, milyen óriást láthatott szerintük a zeneszerző a kiállításon.
Választhattak , mivel szeretnének dolgozni:
- ceruzával
- filctollal
- zselés színes tollal
Környezetünk
Tapintás:
A tapintás az ujjainkkal történik.
Az előző mozgásos tevékenységre visszautalva:
- tapintottak gesztenyét párnahuzatba varrva,
- görgettek lábbal fém dobozt,
- tapintással felismertek különböző dolgokat,
- végigmentek különböző felületeken csukott szemmel is.
Hallás:
A hallás érzékszerve a fül.
1. Becsukott szemmel hallgatták az én hangomat,
2. Becsukott szemmel különböző hangokat kellett felismerni
- papírgyűrés
- olló hangja
- tapsolás
- cintány
- gyöngy zörgés
3. Egy gyerek kiment, valaki elbújt egy takaró alá, amikor viszajött, aki kiment, nyihogott. Ki kellett találni,
ki volt a takaró alatt.
Megbeszéltük, hogy miért ismerték fel: mert már többször hallottuk egymás hangját.
Mozgás
Mezítlábas torna során billenő létrán , padon egyensúlyoztak,karikán sétáltak.
Anyanyelvi nevelés
Minek a hangját halljuk?
Meg kellett fogalmazni, pl. " A labda pattogását", " A kutya ugatását."
Matematika
Párosítás
1. Különböző formájú gombok közül kellett kiválasztani a két-két egyformát, pl. két cseresznye,
két szív, két maci, stb.
Ebben az esetben a párok két tagja teljesen egyforma volt.
2. Mindenki kapott egy tárgyat, amelyeket előzőleg úgy választottam ki, hogy valamely logika alapján
kettő-kettő párt alkosson:
- kanál-villa
- szalvétatartó- szalvéta gyűjtő
- fogkefe-fogkrém
- filctoll- papír
- dobókocka-bábú
- hajkefe- fésű
- szappan- körömkefe
Miután mindenki kapott ezek közül egyet-egyet, meg kellett keresni a párját.
Ebben az esetben a párosítás alapja az volt, hogy a párokat alkotó dolgokat mire használjuk.
3. Mindenki kapott egy lapocskát, amin bizonyos számú forma volt, pl. 2 levél, két virág, három hattyú,
három csillag, stb.
Ismét meg kellett keresni azt, akinél a párja van, vagyis azonos számú forma, mint az ő lapján.
Ebben az esetben a párosítás alapja a számosság volt.
Folytatásos mese :
Berg Judit:Tündérváros