Érzékszervek - tapintás, hallás

Vers

Nyulász Péter: Kinyerma

A játékot te nyered,
ha nagyobb a tenyered.
Ha pedig az én tenyerem
nagyobb, mint a te tenyered,
a játékot nem te nyered,
hanem az én tenyerem nyer.

 

Mondóka

 

Ismételtük a régi mondókákat, ezúttal hangszeres kísérettel

- egyenletes lüktetés a hangszerrel

- egyenletes lüktetés a hangszerrel, de egyik sort halkan, a másikat hangosan mondjuk, és a 

   hangszeres  kíséret is halkabb - hangosabb

- akinek a hangszerén fém adja a hangot, feláll, a többiek ülve maradnak. Első sort a fémesek, második 

  sort a többiek mondják-zenélik, majd ismét a fémesek, stb.

 

Ének

Ismételtük az eddig tanult dalokat.

Zenehallgatásnál meghallgattuk Muszorgszkij : Egy kiállítás képei címú múvéből a Gnóm-Óriás- részt.

A gyerekek találgathattak, vajon kiről szól a zene.

Kitalálták.

 

Barkácsolás

Hallás-zenehallgatás

Ismét meghallgattuk-többször- a zenei részletet, eközben a gyerekek lerajzolták, milyen óriást láthatott szerintük a zeneszerző a kiállításon.

Választhattak , mivel szeretnének dolgozni:

- ceruzával

 - filctollal

- zselés színes tollal

 

Környezetünk

Tapintás:

A tapintás az ujjainkkal történik.

Az előző mozgásos tevékenységre visszautalva:

- tapintottak gesztenyét párnahuzatba varrva,

 - görgettek lábbal fém dobozt,

 - tapintással felismertek különböző dolgokat,

 - végigmentek különböző felületeken csukott szemmel is.

Hallás:

A hallás érzékszerve a fül.

1. Becsukott szemmel hallgatták az én hangomat,

2. Becsukott szemmel különböző hangokat kellett felismerni

- papírgyűrés

 - olló hangja

 - tapsolás

 - cintány

 - gyöngy zörgés

3. Egy gyerek kiment, valaki elbújt egy takaró alá, amikor viszajött, aki kiment, nyihogott. Ki kellett találni,

  ki volt a takaró alatt.

  Megbeszéltük, hogy miért ismerték fel: mert már többször hallottuk egymás hangját.

 

Mozgás

 

Mezítlábas torna során billenő létrán , padon egyensúlyoztak,karikán sétáltak.

 

Anyanyelvi nevelés

Minek a hangját halljuk?

Meg kellett fogalmazni, pl. " A labda pattogását", " A kutya ugatását."

 

Matematika

Párosítás

1. Különböző formájú gombok közül kellett kiválasztani a két-két egyformát, pl. két cseresznye,

  két szív, két maci, stb.

  Ebben az esetben a párok két tagja teljesen egyforma volt.

2. Mindenki kapott egy tárgyat, amelyeket előzőleg úgy választottam ki, hogy valamely logika alapján 

    kettő-kettő párt alkosson:

  - kanál-villa

   - szalvétatartó- szalvéta gyűjtő

   - fogkefe-fogkrém

   - filctoll- papír

  - dobókocka-bábú

   - hajkefe- fésű

    - szappan- körömkefe

  Miután mindenki kapott ezek közül egyet-egyet, meg kellett keresni a párját.

  Ebben az esetben a párosítás alapja az volt, hogy a párokat alkotó dolgokat  mire használjuk.

3. Mindenki kapott egy lapocskát, amin bizonyos számú forma volt, pl. 2 levél, két virág, három hattyú,

   három csillag, stb.

   Ismét meg kellett keresni azt, akinél a párja van, vagyis azonos számú forma, mint az ő lapján.

   Ebben az esetben a párosítás alapja a számosság volt.

 

Folytatásos mese :

Berg Judit:Tündérváros