Játékok
Nyúlj bele és húzd ki!,
Tegyünk egy zsákba-ami nem átlátszó-lehetőleg különböző színú apró tárgyakat.
(hajgumi, hajcsat, Lego, Duplo, Kinder figurák, kisautók, építőkockák, babakonyhából tányérok, poharak, evőeszközök, stb)
Először bele kell nyúlni, kitapogatni egyet, és tapintás után megmondani, mi az.
(Célszerű úgy beletenni, hogy a gyerek lássa, miket pakolok bele)
Ha minden játék előkerült, lehet színek szerint csoportosítani azokat.
( meg is számolhatjuk, miből hány darab van)
Taktilis érzékelést (tapintás), szókincset, beszédkészséget fejlesztő játék.
Hangszerek nyomában
Gyűjtsünk össze mindennapi, hangot adó használati tárgyakat, esetleg hangszereket. Próbáljuk ki mindegyik hangját, hogy ismerős legyen. Bekötjük a gyermek szemét, és 1, 2, esetleg 3 hangszer szólaltatunk meg egymás után. A gyermeknek ki kell találnia, milyen hangszereket, tárgyakat hallott, és milyen sorrendben.
Auditív memóriát (hallás), gondolkodást, memóriát fejlesztő játék.
Találd ki, melyik állatra gondolok!
Az állat nevének első szótagját kell mondani. Ebből meg kell próbálni kitalálni, mire gondolt a szülő. Ha megvan,lehet utánozni a hangját, mozgását. Lehet úgy is, hogy olyan állatokra kell gondolni, amiről van kép, és utána meg lehet nézni.
Szókincset, gondolkodást, beszédhallást, beszédértést fejlesztő játék.
Mi változott?
Ezt a játékot játszottuk az oviban , és nagyon szerették a gyerekek. Ott úgy játszottuk, hogy egy gyereket kihívtam, a többiek jól megnézték, majd becsukták a szemüket, én pedig változtattam valamit - feltűrtem a nadrág/póló ujját, stb.
Ennek változatát lehet otthon is játszani.
Asztalra leteszünk 3-4-5 tárgyat - kevesebbel érdemes kezdeni, és eleinte nagyon különböző tárgyakkal, majd később lehet több, egymásra jobban hasonlító tárgy is,pl.eleinte mondjuk plüss játék, könyv,Lego, aztán lehet úgy nehezíteni, hogy csak plüss, csak Lego, csak könyv - és miután a gyerek jól megnézte, becsukja a szemét, mi pedig változtatunk egyet: elveszünk egyet, megcserélünk kettőt, megfordítunk egyet, stb.
Gondolkodást, megfigyelőképességet, memóriát fejlesztő játék.
Lufit a pokrócra!
Egy pokróc közepére teszünk egy felfújt lufit.
Megfogjuk hárman a pokrócot. (vagy többen is lehet) Elkezdjük mozgatni, ettől a lufi felememelkedik, mozog. A feladat, hogy egyszerre mozogva mindig vigyük alá a pokrócot, hogy ne essen le a lufi.
Mozgáskoordinációt, figyelmet, együttműködést fejlesztó játék.
Öltözz át!
Rajzolunk egy nagyobb papírra egy embert. Miután a gyerek megfigyelte, csukja be a szemét, és kiáltsa azt, hogy Öltözz át! Ekkor hozzárajzolunk az emberhez valami apró kiegészítőt, pl. egy sálat, gyűrűt, nyakláncot, fülbevalót, lényeg, hogy mindig csak egyet. A gyereknek ki kell találnia, mi változott meg.
Lehet persze házat is rajzolni,akkor pl. függönyt rajzolhatunk az ablakra, kéményt, füstöt, kerítést, fát mellé, stb. Bármi rajzolható, ami mindig bővíthető egy-egy apró kiegészítövel.
Fontos, hogy egy -egy kitalálás után mindig újra mondjuk el, hogy jól figyelje meg, mit lát most a rajzon. (csak figyelje,nem kell felsorolni)
Figyelmet, memóriát, beszédkedvet, szókincset, önfegyelmet fejlesztő játék.
Találd ki, mit rajzolok a hátadra!
A gyerek hátára rajzolunk valamit, és neki ki kell találnia, mit rajzoltunk.
Lehet úgy- ez egyszerűbb- hogy adott képek közül kell kiválasztania, melyiket rajzoltuk.
Egyszerű ábrákat érdemes rajzolni, de határozott vonalakkal, hogy jól érezhető legyen.
Pl. fa, alma, ház, labda, tulipán, szív, vitorlás, fagyi
Gondolkodást,érzékelést (bőr), testtudatot (hátam) fejlesztő játék.